Pagina's

donderdag 25 mei 2017

Interview met trainer Theo Verbeek

 Theo Verbeek, trainer Westlandia (zaterdag): ,,Ik ben niet trots op het begin van het seizoen”

Hij woont op vijf minuten afstand van het terrein van Westlandia: Theo Verbeek (54). Sinds twee seizoenen trainer van het eerste zaterdagteam van de groenwitten. In zijn eerste seizoen pakte hij een periodetitel en promotie naar de eerste klasse. In zaterdag 1B eindigde Verbeek afgelopen seizoen als nieuwkomer op een keurige achtste plaats. Hij noemt zichzelf ,,een echte clubman.’’ Dat blijkt ook wel. Hij doorliep alle jeugdelftallen bij Westlandia. Daarna speelde hij 340 wedstrijden in het eerste. Hij omschrijft zichzelf als ,,een keiharde centrale verdediger, voorstopper. Ik was geen verfijnd technicus.’’ 



Knieblessure 
 Zijn loopbaan werd gebroken door een knieblessure waaraan hij nog door de destijds beroemde dr. Strikwerda in Utrecht werd behandeld. ,,Ik moest daarna krachttraining doen. Destijds had ik een eigen tuinbedrijf. Dan moest ik nog trainen en spelen. Ik ben op mijn 29ste gestopt. Invalide worden was het niet waard. Elke week weer met een dikke knie het veld op.’’ Na zijn actieve loopbaan ging Theo Verbeek aan de slag bij de jeugd en werd scheidsrechter. Hij haalde groep 2. Floot eerste klasse. Daarnaast nam hij zitting in het bestuur van Westlandia. Toen hij, 38 jaar oud, zijn bedrijf verkocht, ging hij de trainerscursus doen. Na het behalen van zijn diploma’s trainde Verbeek de A1 bij Honselersdijk, het tweede en later ook het eerste van Naaldwijk, het eerste van TAC’90, de A1 van Westlandia en het tweede zondagteam van Westlandia, dat onder zijn leiding kampioen van Nederland werd.

 Gek ,
,Toen vroegen ze me of ik zaterdag1 wilde gaan doen. Ik had daar eigenlijk niet zo’n zin in. Mijn vader, oud-keeper van Westlandia, verklaarde me voor gek. Dus ben ik erin gestapt’’, vertelt Verbeek. In zijn eerste jaar met het eerste zaterdagteam in de tweede klasse wilde Theo er ,,het beste van maken.’’ Hij kende veel spelers uit de jeugd en het tweede zondagteam. Waaronder ook zijn zoon Dennis. ,,Er liepen genoeg jongens rond. We hadden best een aardige groep spelers. Ik dacht ‘we zijn een goede middenmoter, richting de top’. Bij andere verenigingen voorspelden ze dat we zouden degraderen.’’ ,,We pakten de eerste periode. Daarna werd het wat moeilijker omdat tegenstanders zich op ons instelden. Bij de laatste wedstrijd stonden wij één punt voor op SVC’08. We speelden tegen RCL en de eerste helft was dramatisch. We verloren met 1-2. Via de nacompetitie haalden we de promotie.’’ ,,We hadden een ploeg met ervaring die niet makkelijk uit zijn evenwicht was te brengen. Na de promotie kregen we wat jonge gasten uit de zondag er bij. Vooraf dacht ik over de eerste klasse, dat wij ons zouden moeten kunnen handhaven. We waren moeilijk te verslaan met onze kwaliteiten en vasthoudendheid.’’

Realist
 Over de uiteindelijke achtste stek in de eindrangschikking zegt hij: ,,Vooraf had ik daarvoor getekend. Ik ben van nature aanvallend ingesteld. Maar ik ben ook realist. Ik bouwde dus een verdedigend accent in. De wedstrijd thuis tegen Sportlust’46 heeft mij de ogen geopend. Bij rust stonden we 0-2 achter. Toen heb ik besloten met meer pressie te gaan spelen. De tegenstander vast te zetten. Niet laten opbouwen. Veel ploegen hebben het er moeilijk mee zich daar onderuit te voetballen. Daarna heb ik dat vastgehouden.’’ ,,We zijn gedurende het seizoen beter gaan spelen. Veel jonge spelers hebben zich enorm ontwikkeld. Zeker met de ervaring er om heen. Achteraf denk ik dat als we eerder begonnen waren met pressie spelen wij drie tot vier punten meer hadden gehad dan nu het geval is.’’ Theo Verbeek zelf staat elke ochtend om vijf uur op, om korte tijd later als veilingmeester actief te zijn bij Flora Holland in Honselersdijk. Om twee uur zit de werkdag erop. Het geeft hem voldoende mogelijkheden zijn trainersvak uit te oefenen, al komt er af en toe wel een dutje in de middaguren bij te pas. Over het verschil tussen tweede en eerste klasse zegt de Westlandia-trainer: ,,In de eerste klasse wordt veel verzorgder gespeeld. Het tempo is hoger, er is minder ruimte. En de spelers maken minder fouten. In de tweede klasse gaat het er allemaal iets wilder aan toe. Er is wel een tactiek, maar naar mate de wedstrijd vordert, wordt die vaak vergeten.’’

Defensief 
Over de eerste klasse op zich heeft Theo Verbeek na een jaar ervaring ook een mening. Volgens hem hebben de Rotterdamse ploegen elkaar afgemaakt. sv Nootdorp had een te smalle selectie, Sportlust’46 was te wisselvallig. ARC viel enorm tegen, Forum Sport juist mee. Qua tactiek is hij minder te spreken over de eerste klasse. ,,Het is allemaal heel defensief. Standaard is inzakken. Negen van de tien spelen met de centrale verdedigers op de rand zestien en opkomende backs. Daar sta ik van te kijken gezien de kwaliteit van de spelers. Er wordt niet op de aanval gespeeld.’’ Nieuwkomers doen het vaak goed in hun eerste seizoen, om de voetbaljaargang erna terug te vallen. Verbeek zegt zich dat te realiseren. ,,De basis van de selectie blijft, maar ik heb de groep nog niet compleet. Ik zou er nog graag een paar jonge spelers bij krijgen en een reserve keeper.’’ ,,Wij willen doorborduren waar wij mee bezig zijn. Doorgaan op onze weg. De doelstelling voor komend seizoen is middenmoot en een periodetitel pakken. We willen vooruit met z’n allen. Afgelopen seizoen verloren we voor de winterstop tegen de onderste clubs, terwijl we het tegen ploegen boven ons prima deden. Na de winterstop wonnen we wel van de ploegen in de onderste regionen. Dat verschil moet er uit.’’

Rivaliteit 
Komen we tot de rivaliteit tussen de eerste teams op zondag en zaterdag binnen Westlandia. Die is er niet volgens Theo Verbeek. ,,Het speerpunt is de zondag. Wij willen bij de zaterdag spelers met een Westlandia-verleden binden. De faciliteiten worden ook steeds beter, al betalen we niets. Wij willen met de zaterdag geleidelijk naar de hoofdklasse. Zondag 1 wil naar de tweede divisie.’’ Vanuit de zondagtak wordt er niet direct getrokken aan spelers uit zaterdag één. Van de andere kant krijgt Theo Verbeek wel signalen vanuit de zondagtak dat er voor hem interessante spelers in de selectie zitten. Terug naar het coachen. Met name in de eerste helft van het seizoen speelde Westlandia defensief. De boel dicht houden, scoren op een counter en dan meteen weer de deur in het slot. Het leidde tot gemor bij Theo’s collega-trainers in zaterdag 1B. ,,Coachen is beïnvloeden. Ik ben een aanhanger van 4-3-3 waarbij je moet kunnen omschakelen naar 4-4-2. Ik wil initiatiefrijk voetballen. Druk zetten of juist inzakken als de wedstrijd daarom vraagt. Ik ben aan het zoeken. Wat past bij de ploeg? Wat doet de tegenstander? En wat kan ik daar tegen doen? Het is leuk accenten te leggen bij de zwakheden van de tegenstander. Dat geeft voldoening. Of ik goed kan schaken of dammen? Nee.’’ ,,Het gaat natuurlijk ook om de kwaliteit van de spelers die je hebt. Ik ben van nature aanvallend ingesteld. Wat gebeurt er bij de tegenstander? Hoe kan ik die verrassen? Ik ben niet trots op het begin van het seizoen. Maar we waren nieuw en wilden resultaat halen.’’
Bron Haaglande voetbal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten